Sunday, July 21, 2013

Sampai syurga : Bab Akhir

“Pasal kem tu, nanti saya cuba tanya cikgu balik,apa-apa hal nanti saya beritahu kemudian ya?” ujar Afif kepada Afaf. Mereka sedang berbual di dalam kelas.
“Okay.terima kasih ya?” Afaf membalas.dia melemparkan senyuman kepada lelaki yang berada di hadapannya itu. Afif membalas senyuman afaf.
“Ehemmm..amboi..berdrama  pulak korang dekat sini ya?” Tengku mendekati mereka berdua.kebetulan dia datang untuk berjumpa dengan Afif.
“pandai-pandai je, mana ada berdrama, ni bersinetron je.” Balas Afif , sekadar mengusik. Afaf hanya ketawa kecil disisi mereka.
“Afaf, Ustazah rohana nak jumpa sekarang dekat bilik guru.pergilah.” Kata Tengku . lantas, afaf meminta diri lalu melangkah menuju ke bilik guru.
“kenapa ustazah rohana nak jumpa afaf?” soal afif sambil membuka buku fizik.
“Ustazah nak bagi soalan ujian percubaan negeri kedah rasanya.tadi baru saya jumpa ustazah. Dia bagi surat daripada Laila. Pelik jugak.”
“daripada laila?untuk awak? So apa khabar dia dekat sana? Dah baca dah?” ujar afif bertalu-talu. Ternyata surat daripada laila menarik perhatiannya.
“Awak ni afif, rileks la. Malam ni saya baca. Sekarang ni, dengar sini. Esok ada majlis iftar puasa sunat isnin bersama warga sekolah. So, ustazah suruh kita uruskan qasidah. Nak masuk tak? Kalau nak masuk.malam ni practice !” ujar Tengku bersemangat.
“mesti la nak. Siapa yang latih?” Afaf menutup kembali buku teks fizik lalu memandang tengku dengan penuh minat.
“awak la latih.” Ujar Tengku lalu ketawa.  Dia mengeluarkan buku teks fizik dari beg sekolahnya.
“saya? Terima kasih je lah. Haha..” Afif turut ketawa. Persahabatan yang terjalin antara mereka berdua semakin hari semakin akrab. Afif berharap persahabatan ini akan kekal sampai bila-bila.
Usai solat isyak, Tengku membuka sampul surat yang diterimanya daripada UK. Dia perlahan-;ahan mengeluarkan sepucuk surat itu daripada sampulnya. Lantas, dibacanya dengan perlahan,secara berseorangan di koridor.

Assalamualaikum wbt..
Kehadapan Saudara Tengku Afiq..
Pertamanya, .aku nak mintak maaf banyak-banyak sebab dah banyak kali sakitkan hati kau. Aku tahu, kau mesti dah benci aku sangat kan? Maafkan aku. Sejujurnya, aku dah lama suka dekat kau. Walaupun aku tahu, aku bertepuk sebelah tangan. :’) hakikatnya begitulah. Aku bukan nya ingin mengganggu hari kau, tapi, aku harap kita dapat jumpa lagi. Insya Allah..mungkin kalau ada rezeki. Cuma, aku takut kita dah tak dapat berjumpa lagi. Untuk pengetahuan kau, isnin ni, aku akan dibedah disebabkan penyakit aku ni. Doakan aku dapat sembuh dan kembali ke imtiaz,gaduh dengan kau macam biasa..walaupun hakikatnya doktor kata peluang untuk aku sembuh tipis. Tapi abang ayie cakap, tiada yang mustahil kalau kita berdoa kan?okayy, sebak pulak bila cakap macam tu.entah kenapa air mata tak berhenti mengalir. walaupun perangai aku kasar, tapi aku lembut lah sebenarnya.hehe.malunya sebab dah nangis depan kau dulu. :’) Mungkin disaat kau baca surat ni, aku dah pun tiada kat dunia ni. Aku bersyukur aku dapat kenal dengan kau, walaupun sekejap. Walaupun kita selalu bergaduh.walaupun aku selalu marah, tapi ada tikanya aku bahagia.bahagia ada kawan macam kau.macam afif, macam afaf. maafkan aku,maafkan aku atas segalanya. Sampaikan salam sayang aku kepada afif dan afaf. Goodluck SPM. Belajar elok-elok.jangan gaduh dengan orang lain.Aku harap, kita dapat bertemu lagi di-syurga..sampai syurga..insya Allah.
Salam sayang,
-Laila fiqri-

Tengku melipat kembali surat itu. Malam ini, sekali  lagi dirinya dihujani air mata. Afif yang kebetulan datang  merasa aneh melihat sahabatnya itu dalam keadaan bersedih.
“tengku..kenapa ni?” soalnya sambil duduk disisi tengku. Tengku hanya tunduk, lalu dia menghulurkan surat itu kepada Afif. Lantas,dia menyeka air matanya.
Tergiang-giang lagu Patah seribu nyanyian Sheila Amzah.
**********************************************************************************

 “Papa, mama, abang Ayie, maafkan Laila ea? Halalkan makan dan minum laila, segala-galanya yang laila buat selama laila hidup sepanjang 17 tahun ni.” Ujar laila sambil tersenyum. dia mencium tangan kesemua ahli keluarganya. Puan Saidah menyeka air mata nya, menahan diri agar tidak kelihatan lemah di hadapan anak perempuannya itu.
“Laila jangan cakap macam ni, mama doakan laila cepat sembuh tau. Nanti kita pergi jalan-jalan dekat  Australia sama-sama. Laila nak pergi sana kan?” ujar Puan Saidah.
“Laila, jangan putus asa,doa pada Allah. Nah, sepanjang pembedahan, pegang tasbih ni ya?” Encik  Haziq meletakkan seutas tasbih kedalam genggaman Laila. Laila tersenyum gembira melihat pemberian bapanya itu.
“Thanks pa, cantik.” Ujarnya lemah.
“Laila, take care, abang doakan adik abang yang comel ni cepat sembuh.nanti bila laila dah sihat, abang bawak laila keluar makan. Ingat tu, laila janji nak belanja abang hari tu.”
“okay abang..insya ALLAH..”

“Sorry sir, we are going to take her to the operation room. Are you ready girl?” ujar doktor  Smith yang bertugas untuk melakukan operasi pembedahan itu. Laila mengangguk. Sekali lagi dia bersalaman dengan ahli keluarganya. Lantas, laila ditolak masuk ke bilik bedah.

Lampu pembedahan dinyalakan, perlahan-lahan dia memejamkan matanya, bertawakkal.
“Selamat tinggal, Tengku Afiq” monolog hatinya.Doktor Smith menyuntik tubuhnya dengan ubat bius. Tidak sampai lima minit, Laila sudah tidak sedarkan diri.

“Abang..anak kita..” Puan Saidah tidak dapat menahan sebak, lalu memeluk suaminya. Air mata berderai membasahi pipi.
“Sabar lah sayang, doakan puteri kita tu.”
“Banyakkan berdoa mama, everything will be fine.” Ujar Ayie lalu memeluk kedua-dua ibu dan bapanya itu.

“Tengku, jom siap. Majlis dah nak start dah ni.” Ajak Afif. Tengku hanya menggangguk. Dia segera mengekori Afif menuju ke dewan Ulul Albab.

Masa berlalu detik demi detik. Mereka bertiga setia menunggu di luar bilik pembedahan. Masing-masing hanya mampu bertawakkal kepada ALLAH. Kita hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukannya.

Akhirnya, pembedahan itu berakhir. Doktor Smith keluar daripada bilik pembedahan. Ayie dan ibu bapanya segera mendapatkan Doktor Smith. Setelah memberi penjelasan,dia menghulurkan seutas tasbih kepada Encik Haziq. Ayie jatuh terduduk sambil meraup wajah, Puan Saidah segera memeluk suaminya. Encik Haziq menggenggam erat tasbih  dalam genggamannya.  Suasana sayu menyelubungi ruangan hospital itu.

Pada masa yang sama, Tengku, Afif dan beberapa orang lagi sedang berqasidah di atas pentas. Dengan tidak semena-mena, tengku berasa sebak yang teramat. Buat kali yang ketiga, air  matanya berderai lagi. Afif yang berada di tepinya segera menggosok belakang tengku perlahan-lahan.sekadar membantu untuk mengurangkan sebak. Dia berusaha untuk meneruskan qasidah itu. Tengku menguatkan semangatnya. Laila pasti tidak mahu melihatnya lemah seperti ini. Dia terus berqasidah dengan linangan air mata.
يَا بَدْرَتِمٍّ حَازَ كُلَّ كَمَـالِ
مَا ذَا يُعَبِّرُ عَنْ عُلاَكَ مَقَالِيْ



Usai majlis iftar, Afaf segera mendapatkan tengku dan afif. Dia memandang wajah afif dengan pandangan yang sayu.
“Tengku, afif..ada khabar  saya nak sampaikan.” Ujar afaf perlahan. Dia segera tunduk memandang lantai.
“Ada apa ni? Apa khabarnya?” ujar afif sambil memandang Tengku.
“Laila..’’ Lidah Afaf tiba-tiba kelu untuk mengucapkan khabar tersebut.
“Kenapa dengan Laila, Afaf?” tengku segera menyoal . Dia memandang afaf dengan mata yang kembali bergenang.
“Laila dah meninggal, baru je sejam yang lalu. Abang Ayie call ustazah Rohana, tadi ustazah maklumkan kepada saya. Mohon sabar,doakan arwah ya,Tengku?” Ujar Afaf sambil memandang ke arah tengku. Dia turut merasa sedih atas kehilangan sahabatnya itu.
“innalillahi wa inna ilaihi rajiun...”  Ucap Afif.  Tengku segera berlari keluar daripada dewan itu. Dia tidak dapat menahan sebak.
“Semoga kau bahagia disana aku akan setia menunggumu sampai syurga, al-fatihah...” monolog hatinya..



Walau kau tiada di sini
Ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada
Bisikan kata kepadaku

Bilakah kau akan utuskan surat buatku
Aku terus menunggu tibanya kata cintamu

Oh.. patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi

Biar pergimu tanpa relamu
Namun hatiku tetap rasa
Kejamnya kau meninggalkanku dengan nota-nota
Cinta buat kita berdua bila kan ku bisa menerima ketiadaanmu
Kan ku bakar semua hapuskan semua kenangan

Patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi

Sayangku mohon padamu
Segera tinggalkanku
Pergilah kau ke tempat yang kau tuju
Pasti ada hikmah buatmu dan juga buat diriku
Pergilah…






-TAMAT- faaizmir@22july2013








No comments:

Post a Comment